Projektbeskrivning

Projekt: Bygga om en kaj och nya dykdalber för att kunna ta emot världens största kabelfartyg.
Storlek:
100 meter lång och åtta meter djup.
Start:
December 2010.
Färdigt: April 2012.
Kostnad:
50 miljoner (budgeten var 50 miljoner).
Byggherre: Daniel Asplund/ABB Real Estate.

Kaj för världens största kabelfartyg

ABB i Karlskrona tillverkar kablar och använder ett kabelfartyg för att transportera och lägga ut sina produkter. Men kajen vid fabriken var i dåligt skick och fartyget kunde omöjligt lägga till där. Lösningen blev en ny kaj med nya dykdalber, på uppdrag av byggherren/projektledaren Daniel Asplund.

Vad var problemet med kajen?

– Kajen ägdes av Karlskrona kommun och hade inte underhållits på många år. Marken höll på att erodera och vi fick absolut inte använda den till att lasta på den nya och större båten. Vi uppmanade kommunen att renovera kajen, men de hade inte pengar till det. Då köpte vi kajen, den låg ju ändå i direkt anslutning till vår fabrik. Det var bra för oss och bra för kommunen, som slapp ansvaret för den eftersatta kajen.

Förutom kajen byggde ni dykdalber. Vad är det för något?

– Det är en bottenfast anordning för att förtöja eller bära av, det vill säga styra undan, fartyg.

Hur genomfördes projektet?

– För att snabbt komma igång gjorde vi en generalentreprenad. Det innebär att vi som beställare, och inte entreprenören, tog fram bygghandlingarna. Vi upphandlade NCC till huvudentreprenör och bad dem att ta in Skanska som underleverantör. NCC hade kompetensen inom betongarbeten och Skanska inom pålning.

Fungerade samarbetet bra?

– Ja, väldigt. NCC och Skanska är kanske de största konkurrenterna inom byggbranschen i Sverige, och att de samarbetar i projekt är ganska ovanligt. Men det samarbetet visade sig vara nyckeln till framgång.

Vad var den stora utmaningen i projektet?

– Att tidsplanen var tajt. Kabelfartyget, som tillverkades på ett varv i Sydeuropa, skulle levereras i april 2012 och vi kom igång först i slutet av 2010. Sedan är det alltid utmanande att jobba i vatten, det är oförutsägbart och man är helt utlämnad till väder och vind. Exempelvis tappade NCC en och en halv vecka på grund av hög vattennivå, vilket de lyckades jobba ikapp.

Vad är du mest stolt över med projektet?

– Att vi blev klara i tid. Kabelfartyget kostar stora pengar att hyra och drifta, så det var en oerhört viktig deadline att hålla. Dessutom hade ABB i Karlskrona en stor kabelleverans som inte fick bli försenad.

Hur firade ni framgången?

– Vi hade en namngivningsfest för båten. Landshövdingen var med, det var mycket folk och orkester. Tyvärr var jag inte med själv. Just då var jag i USA där ABB bygger en ny kabelfabrik. Som byggherre i ABB har man alltid nya projekt som väntar…

Publicerad
Senast uppdaterad